Solidaritas Derita Palestina dan Korban MH 17 - MAS

PM Najib Batalkan Open House Idul Fithri 1435 Hijriah

| dilihat 1625

KUALA LUMPUR, AKARPADINEWS.COM | Umat Islam Malaysia merayakan Hari Raya Idul Fithri 1 Syawal 1435 Hijriah, Senin (28/7). Kemarin (Ahad 27/7) malam, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Datuk Seri Syed Danial Syed Ahmad, melalui Radio Televisyen Malaysia (RTM) mengumumkan tanggal 1 Syawal 1435 Hijriah pada hari Senin, 28 Juli 2014.

Penetapan itu dilakukan berdasarkan pendekatan Ruyah dan hisab yang dilakukan di 30 tempat pemantauan di seluruh wilayah negara Malaysia. “
Bagi menyempurnakan titah perintah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, setelah diperkenan oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja, dengan ini saya mengisytiharkan tarikh Hari Raya Puasa bagi negeri-negeri seluruh Malaysia telah ditetapkan pada hari Isnin, 28 Julai 2014," ujar Syed Danial.

Berbeda dengan tahun-tahun sebelumnya, pada peringatan Idul Fithri kali ini, baik Yang Dipertuan Agong, Perdana Menteri, para Menteri, Sultan Negeri dan para Menteri Besar, meniadakan ‘majelis rumah terbuka’ (open house). Sidang kabinet yang dipimpin Perdana Menteri Dauk Seri Mohammad Najib Tun Razak, Minggu (27/7) bahkan memutuskan, rencana untuk penyelenggaraan Open House Pemerintah, di Rembau – Negeri Sembilan, dibatalkan.

Open House yang disiapkan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan. Pembatalan itu terkait dengan masa berduka rakyat Malaysia atas nasib seluruh penumpang dan awak kabin MH17, pesawat komersial milik Malaysia Airline System (MAS) yang ditembak pemberontak Ukraine belum lama berselang. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengharapkan, umat Islam di Malaysia mengambil iktibar dari beberapa tragedi yang melanda Malaysia belum lama ini. “Termasuk nasib malang yang menimpa rakyat Palestina,” kata Najib.

Perdana Menteri, saat menyampaikan Perutusan Hari Raya Aidilfitri 2014 Ahad malam, itu mengingatkan umat Islam akan kepentingan kesatuan, dan sentiasa berpadu mengukuhkan ukhuwah Islamiah yakni persaudaraan sejati antara sesama Islam.

Perdana menteri mengulangi lagi takziah, belasungkawa, dan kesedihan amat mendalam kepada semua korban tragedi MH17 termasuk anggota keluarga mereka. "Sudah tentu, saya amat merasakan serta tidak sanggup membayangkan, betapa luluhnya hati mereka, apabila bangun di pagi hari raya, tanpa orang yang tersayang,” ungkap Najib.

Para Sultan Negeri dan Menteri Besar pun ikut berduka atas syahidnya 298 penumpang MH17 yang jatuh 17 Juli 2014 lalu, itu. Kendati demikian, umar Islam merayakan Idul Fithri dengan wajar. Ribuan warga Malaysia melakukan aksi mudik pulang ke kampung halamannya masing-masing.

Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, akan menerima ucapan Idul Fithri, 3 Agustus mendatang di Saujana, di Stadium Tertutup Pasir Gudang. Bukan di Saujana, kediaman resminya. Di Melaka, Ketua Menteri Datuk Seri Idris Haron mengumumkan kerajaan negeri menangguhkan Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri pada 9 Agustus mendatang, di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka.

Di Kuala Terengganu, menurut Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Razif Abd Rahman, Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri di kediaman rasmi Seri Iman dibatalkan dan tidak menyelenggarakan acara itu. Pembatalan juga dilakukan oleh anggota Parlimen Labuan Datuk Rosman Isli atas arahan Kementerian Wilayah Persekutuan.

Di Seremban, Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Kerajaan Negeri Sembilan yang direncakan akan berlangsung di perkarangan Dewan Undangan Negeri juga oleh Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan. Secara pribadi, dia akan menerima ucapan dari sanak kerabat pada 2 Agustus di Kampung Tanjung, Rantau.

Menteri Besar Datuk Seri Azlan Man di Padang Besar berkata kerajaan negeri juga membatalkan open house di kediaman resminya di Kangar, dan akan menerima kerabat pada 7 Agustus mendatang. Di Kota Kinabalu, Sekretaris Kerajaan Negeri Sabah Tan Sri Sukarti Wakiman Aman mengumumkan pembatalan acara yang sama dari Ketua Menteri dan Jemaah Menteri Sabah yang semula dijadualkan di Kompleks Sukan Likas, Kota Kinabalu.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, pun melakukan hal yang sama, namun ia mempersilakan Anggota Dewan Undangan Negeri (DUN atau DPRD) boleh mengadakan sambutan Hari Raya di kawasan masing-masing secara sederhana. Di Kuantan, Menteri Besar Pahang juga membatalkan acara yang semula direncanakan di Dewan Jubli Perak Sultan Ahmad Shah.

Sekretaris Kerajaan Negeri Pahang Datuk Seri Muhammad Safian Ismail yang mengumumkan hal itu. Bahkan acara sejenis di kediaman Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob di Bentong turut dibatalkan. Begitulah pula pembatalan terjadi di Alor Setar atas perintah Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir.

Hal serupa juga terjadi di Kelantan, Terengganu, Perak, Serawak, dan negeri-negeri lainnya. | noora

Editor : N Syamsuddin Ch. Haesy | Sumber : Bernama dan Kantor Perdana Menteri di Putera Jaya
 
Budaya
09 Des 23, 08:03 WIB | Dilihat : 749
Memaknai Maklumat Keadaban Akademi Jakarta
02 Nov 23, 21:22 WIB | Dilihat : 902
Salawat Asyghil Menguatkan Optimisme
12 Okt 23, 13:55 WIB | Dilihat : 858
Museum Harus Bikin Bangga Generasi Muda
Selanjutnya
Sainstek
01 Nov 23, 11:46 WIB | Dilihat : 953
Pemanfaatan Teknologi Blockchain
30 Jun 23, 09:40 WIB | Dilihat : 1176
Menyemai Cerdas Digital di Tengah Tsunami Informasi
17 Apr 23, 18:24 WIB | Dilihat : 1442
Tokyo Tantang Beijing sebagai Pusat Data Asia
12 Jan 23, 10:02 WIB | Dilihat : 1588
Komet Baru Muncul Pertama Kali 12 Januari 2023
Selanjutnya